صفویه، خاستگاه سیاست‌زدایی از شعر آئینی/ نقد درون‌گفتمانی نداریم

صفویه، خاستگاه سیاست‌زدایی از شعر آئینی/ نقد درون‌گفتمانی نداریم
امیر مرزبان، شاعر آیینی معتقد است، در ادوار تاریخی شاعران شیعی هم نگاه عاطفی به عاشورا و قیام سیدالشهداء (ع) داشتند، هم نگاهی کاملاً سیاسی و اعتقادی به آن. به گزارش خبرنگار مهر، امیر مرزبان شاعر آیینی معتقد است اگر شاعر جهان‌بینی کاملی داشته باشد قطعاً درک درستی از دین و مذهب‌اش دارد و خودبه‌خود تبدیل به دعبل و فرزدق خواهد شد؛ او سوگ و اندیشه را دو بال مهم در شعر شیعی و عاشورایی می‌داند. از امیر مرزبان تاکنون مجموعه شعر «غزل کلام خدایان است» به انتشار رسیده است. مرزبان در گفت‌وگوی پیش رو تلاش می‌کند بازخوانی تاریخی‌ای از مواجهه شاعران شیعی با سوگ و سیاست توامان ارائه دهد:امروزه در شعر هیئت و شعر عاشورایی که در هیئات مذهبی ماه محرم کاربرد دارد، تا حدی زیادی وجه سیاسی قیام حضرت سیدالشهدا (ع) مورد غفلت قرار گرفته است و صرفاً به بحث روضه و سوگ و مصیبت پرداخته می‌شود؛ درحالی‌که بزرگ‌ترین درس عاشورا برای ما وجه سیاسی اجتماعی آن، یعنی موضع‌مندی در برابر باطل و حمایت از جبهه حق است. با این وجود می‌بینیم امروزه کارکرد شعر به طور عمومی -و نه مطلق - اصطلاحاً به گرفتن اشک از مخاطب تقلیل داده شده و شاعران کمتر به وجه سیاسی و اجتماعی قیام سیدالشهدا (ع) توجه دارند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که قبل از انقلاب و سالهای نخستین پس از انقلاب به رویکرد سیاسی عاشورا توجه بیشتری می‌شد و پررنگ بود، اما با استقرار جمهوری اسلامی این مسئله کم کم از یاد رفت. چرا چنین شده است؟ در ادوار تاریخی شاعران شیعی هم نگاه عاطفی و هم نگاه کاملاً سیاسی و اعتقادی به مسئله قیام سیدالشهداء (ع) داشتند. از همین‌رو، قیام امام‌حسین (ع) را می‌توان از دو وجه عاطفی، مرثیه و حزن‌آمیز و هم وجه سنت پیغمبر و اهل بیت (ع) یعنی مقابله با ظلم مد نظر قرار داد. تا حدودی با پیش‌فرض طرح شده شما موافقم؛ ببینید در پیشینه شعر شیعی دو بال مهم «سوگ» و «اندیشه» همیشه همراه هم بوده است که شاید در شاعران بزرگ شیعی هم این مسئله وجود داشته و در دوره‌هایی پررنگ شده است. مثلاً «ناصر خسرو» در روایت تاریخی‌اش نگاه معرفتی، اندیشه سیاسی و قیام در برابر حاکم جائر و ظالم را لحاظ کرده است؛ یا شاعرانی همچون «ابن حسام خوسفی» و دیگرانی که به این مسئله توجه نشان دادند. اما بعد از صفویه با توجه به استقرار حکومت شیعی در ایران، سال‌ها عزای اهل بیت (ع) و ذوات مقدس، که بعد از آل‌بویه در ایران رواج یافته ...

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جدید ترین اخبار

داغ ترین اخبار